Translate

torstai 15. joulukuuta 2011

Holland

Lähdin viikonlopuksi ystäväni Marjan luokse Utrechtiin. En ole ennen käynyt Hollannissa, joten matka oli yhtä paljon reissu ulkomaille kuin viikonloppu ystävän kanssa. Kaiken kaikkiaan Hollannista jäi vajaassa kolmessa päivässä positiivinen kuva.

Utrecht on Hollannin neljänneksi suurin kaupunki. Pinta-alaltaan se on 99,32 km² ja asukkaita siellä on reilu 280 000 henkeä. Eli huomattavasti Antwerpeniä pienempi kaupunki ja silti siellä oli pyöräilijöitä enemmän kuin täällä.

Hollanti ja Belgia ovat aika samanlaisia maita, mutta myös eroja löytyy. Vaikka kieli on teoriassa sama, en ymmärrä hollantilaisten mongerruksesta mitään sillä hollantilaiset käyttävät enemmän korisevia kurkkuäänteitä lausumisessa. Lisäksi Hollanti on pohjoisempana, mikä tarkoittaa, että siellä on kylmempi kuin Belgiassa! (Kylmä on tietenkin suhteellinen käsite, sillä täällä eletään vielä plusasteissa).

Hollannissa kaikki ajavat pyörillä, Antwerpeniin verrattuna pyöräilijöitä on tuplasti melkein triplasti enemmän ja niitä polkupyöriä on joka paikassa lukemattomia. Pyöräilijät eivät paljon väistele ketään, mikä on mielenkiintoista, koska kävelijöitäkin on paljon,  varsinkin Amsterdamissa. Hollannissa kaiken voi hoitaa polkupyörällä. Samoin kuin Belgiassa pyöriä löytyy erilaisia jokaiseen tarpeeseen. Kuulin, että muuttaminenkin usein hoidetaan polkupyörällä Hollannissa. Itse näin Amsterdamissa tytön kuljettavan joulukuusta ja ostoskasseja suhteellisen vaivattomasti polkupyörällä.

Toinen ero Belgian ja Hollannin välillä on kaasu. Hollannissa kaasulla toimii muun muassa liesi ja veden lämmitys. Ensimmäisen kerran kun aukasin vesihanan keittiössä hyppäsin metrin ilmaan, kun hanan yläpuolella olevaan laatikkoon syttyi  tuli. Marja rauhoitteli minua, että kaasu vain lämmittää veden, minkä ansiosta heiltä ei koskaan lopu lämmin vesi. Ruuan laitto kaasuliedellä oli näppärää, mutta minä olisin varmaan entistäkin vainoharhaisempi, jos joutuisin jokapäiväisessä ruuanlaitossani käyttämään kaasua ja tulta.

Kokonaisuudessaan viikonloppuni Hollannissa koostui perjantaina hyvästä seurasta, hyvästä ruuasta ja hollantilaisista tupaantulijaisita. Tupaantuliaislahjaksi veimme suomalaisten kesken leipää, suolaa ja vessapaperia. Minä keksin oikein hienon selityksenkin leivälle ja suolalle, mutta lahjan todellinen vertauskuva (toivomus, että syötävä riittäisi ja elämässä olisi makua uudessakin kodissa) kuulosti kieltämättä järkevämmältä. Hollantilaisille lahja oli erikoinen ja jostain syystä vaati selittämistä. Vessapaperin lisäsimme ihan vain siitä syystä, että vessapaperia ei koskaan voi olla liikaa!

Lauantaina suuntasimme Amsterdamiin. Kiertelimme Damissa muutaman tunnin katsellen nähtävyyksiä, mutta joka paikka oli täynnä ihmisiä, ilma oli kylmä ja kaikkiin museoihin oli kilometrin mittaiset jonot, joten hyppäsimme junaan ja suuntasimme takaisin Utrechtiin. Kiertelimme aikamme Utrechtin keskustaa ennen kuin menimme De Markt ravintolaan. Jos joku liikkuu Utrectissä päin suosittelen lämpimästi tätä ravintolaa. Ensimmäisen kerran elämässäni jouduin jonottamaan pöytää, jonka kyllä saimme neljäkymmentä minuuttia ja lasi viiniä myöhemmin. Mutta ruoka oli täysin odottamisen arvoista. Menu oli hollanniksi, mutta ystävällinen tarjoilija tuli pyötäämme ja käänsi koko menun meille englanniksi. Tilasin ankanrintaa risotolla ja jälkiruuaksi juustokakun! NAM! Täytyy sanoa, että ravintolassa oli myös erinomainen palvelu, tuli ihan suomalaiset ravintolat mieleen. Belgiassa kun toisinaan tahtoo saada keskinkertaista palvelua ravintoloissa (ei tietenkään kaikissa).

Ravintola illallinen oli aloitus tämän vuoden ensimmäisille ja valitettavasti myös ainoille pikkujouluille. Illallisen jälkeen suuntasimme Marjan luokse, missä kuuntelimme joululauluja, kirjoitimme joulupukille, söimme pipareita, joimme kuumaa kaakaota (Baileysillä vahvistettuna, suosittelen) ja luonnollisesti vaihdoimme joululahjoja. Sain joululahjaksi hammasharjan ja kalenterin kiireisen sosiaalisen elämäni helpottamiseksi. Kaikin puolin mainio (ja tarpeellinen) lahja. ^^

Sunnuntaina kiertelimme Utrechtissä. Kävimme muun muassa katsomassa kulmien kovimpia kukkoja, tapasimme kissa kaverin ja näimme bambeja. Jouluteemalla jatkaen katsoimme yhden kaikkien aikojen suosikki elokuvistani The Holiday'n. Kuten kaikki hyvä, myöskin tämä reissu tuli päätökseen ja minun täytyi hypätä junaan suuntana Belgia.

Amsterdamissa. Madame Tussaud vahamuseo

Mies ja kitara. Kuva omistettu Marjalle.

Talo kanaalissa. Noita oli Damissa enemmänkin. Ihmiset asuvat veneessä ja vuokraavat kanaali paikan kaupungilta.

Utrecht keskusta

Ravintola De Markt. NAM.

Juustokakku

Keittiön hana ja kaasutankki, jossa palaa liekki.

Pikkujoulutunnelmaa

"rakas joulupukki..."

Kirje lähtee Napapiirille

Lähi puistossa oli kukkoja

Menikö se kiitospäivä jo...?